وقتی دندان‌ها خواب خوش را می‌ربایند

بعضی‌ها گهگاه بویژه شب‌ها دندان‌های خود را روی هم می‌فشارند که اغلب صدایی هم ایجاد می‌کند و در پزشکی به آن «دندان‌قروچه» می‌گویند. دندان‌قروچه در واقع نوعی اختلال حرکتی مرتبط با خواب است که معمولا خطرناک نیست و مشکل جدی پدید نمی‌آورد، ولی تداوم این روند ممکن است به دندان‌ها آسیب بزند و باعث ترک‌خوردگی آنها شود.


آدم‌ها معمولا پس از استرس و اضطراب دندان‌هایشان را روی هم می‌فشارند، ولی این حالت بیش از هر زمانی هنگام خواب رخ می‌دهد و گاهی باعث گازگرفتگی زبان و صدمه دیدن دندان‌ها می‌شود. مبتلایان به دندان‌قروچه بیش از دیگران در معرض خرخر کردن یا وقفه‌های تنفسی در خواب هستند.

افراد مبتلا به دندان‌قروچه معمولا از وجود چنین حالتی بی‌خبرند، ولی سردرد یا درد در ناحیه آرواره از علائم شایع دندان‌قروچه است و هرچند مشکل خطرناکی به دنبال ندارد، ولی تداوم دندان‌قروچه باعث شکستگی، شل‌شدگی و افتادن دندان‌ها می‌شود و در نهایت به انجام اعمال مختلف جراحی و ترمیم دندان‌ها نیاز دارد. علاوه بر این، پزشکان معتقدند دندان‌قروچه ممکن است آسیب‌هایی جدی هم به آرواره و فک بزند و به مرور شنوایی فرد را کاهش دهد و حتی ظاهر صورت را تغییر دهد.

با مراجعه به دندانپزشک، او محافظی را برای دندان‌هایتان می‌سازد که می‌تواند مانع به‌هم فشرده شدن دندان‌ها هنگام خواب شود. اگر از استرس و اضطراب رنج می‌برید، یادگیری روش‌های کاهش استرس می‌تواند بسیار موثر باشد. انجام برنامه‌های ورزشی مناسب و مصرف داروهای تجویزی برای آرام ‌کردن عضلات، راهکارهای دیگر به شمار می‌رود.

چگونه بفهمیم دندان‌قروچه داریم؟

اضطراب، استرس و تنش، افسردگی، گوش ‌درد ناشی از تغییرات ایجاد شده در مفاصل نزدیک کانال گوش، اختلال در غذا خوردن، سردرد، حساس و دردناک شدن عضلات بخصوص صبح‌ها، حساسیت دندان‌ها به سرما و گرما و شیرینی، بی‌خوابی، زخم یا دردناکی آرواره و خوردگی کناره‌های زبان از علائم دندان‌قروچه به شمار می‌رود. تشخیص زودهنگام این بیماری خطر بروز برخی بیماری‌ها از جمله اختلالات دندانی، اختلالات گوشی و مشکلات مفصلی در ناحیه آرواره را کاهش می‌دهد و مانع بروز این مشکلات می‌شود.


دندان‌قروچه ، علائم دندان قروچه

زخم یا دردناکی آرواره و خوردگی کناره‌های زبان از علائم دندان‌قروچه است

دندان‌قروچه بیشتر در کودکان شایع است و معمولا در سنین نوجوانی از بین می‌رود، ولی گاه این اختلال تا بزرگسالی نیز ادامه می‌یابد. علاوه بر این، افرادی که پرخاشگرتر و عصبی‌تر از دیگران هستند، بیشتر دچار دندان‌قروچه می‌شوند. همچنین استفاده از مواد محرک از قبیل استعمال دخانیات و سیگار، مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار و الکل و داروهای غیرقانونی مانند متامفتامین‌ها یا قرص‌های اکستازی، خطر بروز دندان‌قروچه را تا حد بالایی افزایش می‌دهد.

حدود 15 تا 33 درصد مشکل دندان‌قروچه در کودکان مشاهده می‌شود. در دو زمان، ظاهر شدن اولیه دندان‌ها و رشد دندان‌های دائمی، احتمال دندان‌قروچه در کودکان افزایش می‌یابد. بعد از دوره تکمیل رشد دندان‌ها معمولا این عادت غلط نیز از بین می‌رود، ولی در برخی کودکان چنین اختلالی حتی تا بزرگسالی ادامه می‌یابد و پدر و مادر باید با هوشیاری و ارجاع آنها به پزشک، مانع پیشرفت دندان‌قروچه شوند. دندان‌قروچه کودکان بیشتر در خواب رخ می‌دهد تا بیداری. در کودکان معمولا بروز استرس، برخی اختلالات از قبیل سوءتغذیه، حساسیت، وجود کرم در بدن و برخی اختلالات هورمونی ممکن است سرآغاز دندان‌قروچه در آنها باشد.

 

راههای درمان دندان‌قروچه

در بسیاری از افراد مبتلا به «دندان‌قروچه» بویژه کودکان، این اختلال بدون نیاز به درمان بهبود می‌یابد و با بالا رفتن سن خودبه‌خود درمان می‌شود، ولی در برخی افراد بالغ با تشدید این مشکل ممکن است راهکارهای درمانی مورد نیاز باشد.

ـ در اولین اقدام، پزشک معمولا محافظی برای بیمار تعبیه می‌کند که با قرارگیری بین دندان‌ها، بخصوص هنگام خواب، مانع سایش و فشردگی دندان‌ها برهم می‌شود. این محافظ اغلب از مواد آکرلیک سخت یا مواد نرم ساخته می‌شوند که بین دندان‌های پایین و بالای فک قرار می‌گیرد.


علل دندان قروچه, علائم دندان قروچه

 استفاده از محافظ بین دندانها مانع از دندان‌قروچه میشود

ـ گاهی ممکن است دندان‌قروچه به دلیل مشکلات دندانی باشد؛ بنابراین اصلاح شکل قرارگیری دندان‌ها می‌تواند مشکل دندان‌قروچه را برطرف کند. در موارد شدید، زمانی که حساسیت دندان‌ها باعث شود فرد بدرستی قادر به جویدن غذا نباشد، پزشک سطوح دندان‌ها و تاج آنها را اصلاح می‌کند و در بعضی موارد حتی ممکن است با سیم‌کشی دندان‌ها یا جراحی به اصلاح مشکلات دندانی اقدام کند.

ـ مدیریت استرس و اضطراب در عده‌ای از بیماران و آموختن راه‌های کنترل استرس و نگرانی و نیز انجام ورزش‌های منظم و مراقبه می‌تواند مانع دندان‌قروچه در بسیاری از افراد مبتلا شود.


ـ رفتاردرمانی و یادگیری قرار گرفتن دهان و دندان‌ها روی یکدیگر برای جلوگیری از تداوم دندان‌قروچه بسیار اهمیت دارد.

ـ  پرهیز از مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های محرک حاوی کافئین مانند نوشابه، کاکائو و قهوه می‌تواند از بروز دندان‌قروچه جلوگیری می‌کند.

ـ کودکان در سنین پایین عادت دارند هر نوع خودکار، مداد یا خط‌کش را داخل دهان ببرند و آن را بجوند. پزشکان معتقدند چنین حالتی احتمال دندان‌قروچه را در طول روز یا شب هنگام افزایش می‌دهد.

ـ تمرین قرار دادن نوک زبان بین دندان‌های بالا و پایین برای افرادی که دندان‌قروچه دارند تا حد زیادی می‌تواند به کاهش دندان‌قروچه کمک کند و باعث آرام شدن عضلات آرواره و فک شود. با قرار دادن یک پارچه گرم یا سرد نیز روی فک و چانه می‌توان عضلات این ناحیه را آرام کرد.

ـ تا حد امکان از خوردن خوراکی‌های سفت مانند انواع آجیل، آبنبات و گوشت‌های نیم‌پز و جویدن آدامس خودداری کنید.

ـ روزانه به حد کافی آب بنوشید و به‌اندازه بخوابید. کم‌آبی بدن احتمال دندان‌قروچه را بخصوص در کودکان، بالا می‌برد.

ـ ماهیچه‌های گردن، شانه‌ها و صورت را ماساژ دهید و از اعمال فشار بیش از حد به این قسمت‌ها خودداری کنید.

ـ علاوه بر این راهکارهای درمانی، برخی درمان‌های دارویی نیز ممکن است اختلال دندان‌قروچه را رفع کند. برای مثال، استفاده از داروهای شل‌کننده عضلات قبل از خواب برای مدتی کوتاه می‌تواند مشکل را برطرف کند. علاوه بر این، تزریق بوتاکس به ناحیه فک در بیمارانی که به روش‌های دارویی و راهکارهای درمانی پاسخ نمی‌دهند، با فلج کردن عضلات این ناحیه می‌تواند تا مدتی مانع تکرار دندان‌قروچه شود.

راهکارهای پیشگیری از اختلاف های زناشویی

می گویند «دعوا، نمک زندگی است!» غذا بدون نمک غیرقابل خوردن است و برای همین، جنگ و دعوا هم برای زندگی لازم است. زن و شوهر باید یاد بگیرند که با هم دعوا کنند و دو دقیقه بعد در کنار هم سر سفره بنشینند! انگار نه انگار تا همین چند لحظه پیش چه بساطی در خانه به پا شده بوده!

جنگ و جدال برای تنوع زندگی لازم است و خانه ای که از آن صدای جیغ زنانه و فریاد مردانه به آسمان نرود، بیغوله ای سوت و کور است!
من یکی که با این حرف ها موافق نیستم. هنگام جنگ و جدال، حرف هایی از دهان زن و شوهر خارج می شود که می تواند آثار مخربی داشته باشد؛ آثاری که تا سال ها از ذهن شنونده پاک نشود و روحیه هر دو نقر را آنقدر ضعیف کند که در وجودشان توانی برای انجام کارهای روزمره باقی نماند؛ چه برسد به قدرت برنامه ریزی های بلندمدت برای رسیدن به اهداف.
فرزندانی که زیر دست والدین ستیزه جو و در محیط جر و بحث و دعوا رشد می کنند، ضعیف و شکننده می شوند و با کوله باری از زجر و ناراحتی، مراحل تحصیلی شان را ادامه می دهند و وقتی نوبت ورود به جامعه و کار و ازدواج برسد، مشکلات اساسی خواهند داشت.

کودکی که در محیط پرخشونت بزرگ شود، در صورت پرانرژی بودن به فردی خشن و وحشی تبدیل می شود که در آینده باز محیطی پرشرارت به وجود می آورد و اگر هم وجودی آرام تر داشته باشد، انسانی منفعل می شود که توانایی دفاع از خود و حفظ حقوق ابتدایی اش را نخواهد داشت.
پس دعوا نمک زندگی نیست! عامل هتک حرمت و از بین برنده شئونات انسانی است. اگر در زمره آن زوج های جوان هستید که به راحتی بر سر هر مسئله ای دعوا می کنید و به دفاع از عقیده خود اصرار دارید، فراموش نکنید میان دعوا حلوا خیرات نمی کنند و تنها فایده اش پذیرایی از یکدیگر با صدای بلند و ناسزاهای رنگ و وارنگ، میهمان کردن اعضای خانواده یکدیگر به انواع تهمت ها، در بعضی موارد درگیری های فیزیکی و تاثیرات مخرب درازمدت است.
از جنگ و مجادله، خیری به دست نمی آید و تنها فایده اش سست شدن بنیان خانواده، روحیه ای تخریب شده و آزرده و بار آمدن فرزندانی رنج کشیده و فاقد توان کافی برای ادامه زندگی است.

راهکارهای پیشگیری از اختلاف های زناشویی

* آرام بگیرید
لحظه ای که همسرتان عدالت را زیر پا می گذارد و شما را به صفاتی نامربوط متهم می کند، به طور طبیعی ذهن تان سعی می کند از شما دفاع کند. در چنین مواقعی شما حاضرید هر کاری انجام دهید تا ثابت کنید حق با شماست؛ اما به راستی آیا بالا بردن صدا و ناسزا گفتن، شما را مبرا می کند؟

چند دقیقه آرام بگیرید و با خودتان فکر کنید چرا او چنین سخن ناعادلانه ای بر زبان آورده است؟ دو راه ممکن است: یا واقعیت را می داند و به نفعش است که آن را تغییر دهد یا از اصل ماجرا آگاه نیست.
در هر دو صورت، دعوا سودی ندارد. آرام بگیرید و خود را کنترل کنید. محیط دعوا را رها کنید. برای لحظه ای به اتاقی دیگر بروید یا منزل را ترک کنید و در هوای آزاد به گفته های همسرتان فکر کنید.
اگر او تصوری اشتباه درباره شما دارد، روشی برای اثبات حقانیت خود بیابید؛ اما اگر او واقعیت را می داند و بی دلیل شما را متهم می کند، علت را ریشه یابی کنید و در پی حل این مسئله باشید؛ حتی اگر حرف های همسرتان درست است و ایرادی متوجه شماست، به اصلاح رفتارهای خود فکر کنید. چند دقیقه بودن در هوای آزاد به شما کمک می کند بتوانید تصمیم های بهتری بگیرید.

* حمله نکنید
اغلب همسران نقاط ضعف یکدیگر را می شناسند و به همین دلیل، به خوبی می دانند اسلحه پر از حرف های تلخ و گزنده خود را چگونه به سمت همدیگر نشانه بگیرند. شاید این کار شما را تخلیه کند اما جایگاه تان را در قلب همسرتان پایین تر خواهد آورد.
بعضی از حرف ها خط قرمزهایی هستندکه همسرتان هرگز مایل نیست آنها را بشنود یا بر زبان بیاورد. بیان آنها هنگام اختلاف و درگیری، طمه هایی عمیق به رابطه شما خواهد زد. به عواقب کارتان فکر کنید و به روحیه عصبی تان اجازه ندهید رابطه زناشویی شما را خدشه دار کند.



* مسئولیت رفتارهایتان را برعهده بگیرید
عده ای از انسان ها عادت دارند به راحتی مسئولیت رفتارهای زشت خود را به گردن دیگران بیندازند. از شوهری پرسیدند: «چرا زنت را کتک زده ای؟»
پاسخ داد: «تقصیر خودش است! حرف هایی زد که برای من هیچ راه چاره ای باقی نگذاشت!»
یا زنی بی وفا در توجیه عمل ناپسند خود می گوید: «بی توجهی های شوهرم، مرا به این سمت سوق داد!»
این در حالی است که مسئولیت عملکرد هر فردی، تنها متوجه خود اوست و گناه هیچ انسانی با دیگری تقسیم نمی شود.

* خود را جای او بگذارید
بیشتر افراد در حین دعواهای زناشویی تلاش می کنند که فرد مقابل را مغلوب کرده و بعد او را وادار کنند که به اشتباهش اعتراف کرده و عذرخواهی کند. شاید شما هم جزو این دسته افراد باشید اما اگر خودتان را جای همسرتان بگذارید، به احتمال زیاد حق را به او می دهید.
خانمی در خانه به تنهایی مشغول نظات است و همسرش به همراه دوستانش، بیرون از خانه خوش می گذرانده، لوله آب خانه می ترکد و خانم سراسیمه به همسرش زنگ می زند اما جناب شوهر موبایلش را خاموش کرده تا از فرصتی که با دوستانش می گذراند، بیشترین بهره را ببرد و کسی مزاحمش نشود. خانم خانه چند ساعتی را به سختی می گذراند و شب هنگام که آقا به خانه بازمی گردد، بساط جیغ و داد خانم به پا می شود؛ البته خانم می توانست برخوردهای مناسب تری از خود نشان دهد اما اگر آقا هم برای لحظه ای خود را جای او می گذاشت، به این نتیجه می رسید که تلفن همراهش را نباید خاموش کند؛ شاید همسرش یا دیگری، به حضور او نیاز داشته باشد.
* زبان خوش را یاد بگیرید
این یک نقطه ضعف برای هر فرد متمدن است که نتواند با زبان خوب ارتباط برقرار کند و ترجیح دهد در شرایط نامطلوب دعوا به راه بیندازد. انعطاف پذیر باشید و صحبت کردن با لحن خوب را یکی از ویژگی های شخصیتی خود سازید؛ حتی اگر پدر و مادرتان الگوهایی مناسب برای شما نبوده اند، سعی کنید روشی متفاوت در پیش بگیرید.
ستانی آرام و انعطاف پذیر پیدا کنید و به رفتار آنها توجه داشته باشید. از خود نرمش نشان دهید تا از پس سختی ها و مشکلات زندگی برآیید. به یاد داشته باشید آب، منعطف ترین ماده است اما چشمه های جوشان می توانند سخت ترین صخره ها را بکاوند و پیش روند!

لباس عروس دنباله دار

لباس عروس دنباله دار که در سالهای اخیر باب شده و جدیدا هم خیلی طرفدار پیدا کرده و به عبارتی مده.

لباس عروس دنباله دار برای نوعروس های ظریف می تونه مناسب باشه و به زیبایی آنها را افزون کند و این گونه از لباس ها خیلی میتونن متنوع باشن، و خوبه بدونید که با هر مدل عروس میشه دامن دنباله دار داشت. چه دامن پفی باشه و چه نباشه و یا حتی میتونه جلو لباس کوتاه و پشت دنباله دار باشه. این به سلیقه شخصی هر کسی بستگی داره که چه مدلی رو بپسنده.

مهمترین ها در روز انتخاب لباس عروس

صبحانه مهم ترین وعده غذایی است

روز را با گرسنگی آغاز کردن عین خودکشی است! اطمینان حاصل کنید که قبل از بیرون رفتن از خانه به قصد خرید صبحانه خورده اید.

همراهان همدل انتخاب کنید

اکثر فروشگاه های و مزون های لباس عروس از آمدن همراه با نوعروس استقبال می کنند. اما اگر تعداد زیاد باشد طبیعتا ایده ها هم زیادتر و متفاوت تر می شود و ممکن است شما اشتباه انتخاب کنید.اما اگر تعداد کمتر باشد اشخاص کمتری تصمیم شما را ارزیابی می کنند.
کمی بیش از حد معمول آرایش کنید
خرید لباس عروس اتفاقی نیست که هر روز رخ دهد. بنابراین سعی کنید طوری آرایش کنید که در لباس عروسیتان آرایش می کنید.

لباس زیر هم مساله است

لباس زیر مناسب بپوشید. بهتر است بند سوتین شما قابل جدا شدن باشد.
به مشاور خود اعتماد کنید
ممکن است مشاورتان از مادر شما هم مسن تر باشد اما هرچه هست شایسته این کار است.مشاور شما صدها لباس دیده که نوعروس های زیادی با هیکل های متفاوت آنها را دیده اند. اولویت های خود را به مشاورتان بگویید. اما نظرات او را هم محترم بشمارید.

سایز لباس عروس را در نظر بگیرید

در نظر داشته باشید که سایز لباس عروس با لباس های دیگر متفاوت است بنابراین انتظار نداشته باشید که سایز لباس عروستان درست مانند لباس های دیگر باشد.
لباس عروس های مختلف را امتحان کنید
لباس عروس های مختلف را امتحان کنید حتی اگر آنها را دوست ندارید. به یاد داشته باشید که فقط یک بار لباس عروس می پوشید بنابراین ممکن است مدل عروس که دوست ندارید به هیکل شما بیاید. حتی لباسی را که مادرتان به شما پیشنهاد می کند را هم بپوشید.
ممکن است عروسی دیگر لباس شما را پوشیده باشد
بالاخره ممکن است نوعروس دیگری لباس عروس شما را پوشیده باشد یا ممکن است شما دوست داشته باشید لباس عروسی را که دیگری پوشیده است امتحان کنید. چه اشکالی دارد می توانید امتحان کنید.

لباس را امتحان کنید.

با لباس عروسی که انتخاب کرده اید راه بروید بنشینید و ببینید آیا با آن راحت هستید.
قیمت لباس
وقتی لباس عروس مورد علاقه خود را انتخاب کردید بیشتر سالن ها و مزون ها با شما قرارداد امضا می کنند و شما باید ودیعه می پردازید ممکن است لباس شما نیاز به سنگدوزی یا کارهای دیگر داشته باشید که شما مجبور باشید مبلغ اضافه تر بپردازید. فراموش نکنید که در مورد تخفیف آن بپرسید.